Ke knize jsou k dispozici soubory ke knize!
Blender je program pro tvorbu 3D grafiky a je zcela zdarma. Blender je ideální pro ty, kteří by rádi začali s 3D grafikou, ale nemají k dispozici drahé komerční programy typu 3DS Max.
Základní informace k Blenderu najdete v knize Blender - naučte se 3D grafiku od Pavla Pokorného a dále v tutoriálech na blender3d.cz, některých videí na blender.org. Můžete se naučit základní tvorbu 3D objektů. Ovládání Blenderu je pro uživatele Windows trochu nestandardní. Blender je zdarma ke stažení na blender.org. Je k dispozici i verze pro Windows.
Pokorný Pavel: Blender - naučte se 3D grafiku:
- Historický vývoj Blenderu
- Co lze v Blenderu provádět
- Instalace Blenderu
- Popis prostředí a základní ovládání Blenderu
- Vyrendrování scény a výstupní nastavení
- Objekty ve scéně a základní práce s nimi
- Práce s mesh objekty
- Práce s křivkami, plochami a texty
- Meta objekty
- Materiálové nastavení
- Textury
- Světla
- Práce s kamerou
- Okolí scény
- Rozšířené možnosti renderingu
- Outliner
- Animace
- Částicové systémy a efekty
- Python skripty
- Rejstřík
Obsah
- Historický vývoj Blenderu
- Verze 2.30 (říjen 2003)
- Verze 2.35 (listopad 2004)
- Verze 2.40 (prosinec 2005)
- Verze 2.41 (leden 2006)
- Verze 2.42 (květen 2006)
- Verze 2.43 (únor 2007)
- Verze 2.44 (květen 2007)
- Verze 2.45 (listopad 2007)
- Verze 2.46 (květen 2008)
- Verze 2.47 (srpen 2008)
- Co lze v Blenderu provádět
- Rozraní
- Modelování
- Animace
- Stínování a Rendering
- Realtime 3D/tvorba her
- Soubory
- Instalace Blenderu
- Windows
- Linux
- Popis prostředí a základní ovládání Blenderu
- Typy oken
- Uživatelské nastavení
- Práce se soubory
- Nastavení vlastního prostředí
- Základní práce s oknem 3D View
- Obrazovky a scény
- Hladiny
- Okno Button Window
- Vyrendrování scény a výstupní nastavení
- Nastavení renderingu a renderování
- Tipy pro rendering
- Objekty ve scéně a základní práce s nimi
- Objektový a editační mód
- Základní editační příkazy
- Příkazy transformací
- Manipulátory
- Práce se středovým bodem a zarovnávání
- Uchycení objektů
- Skupiny objektů
- Rodičovská vazba - seskupení objektů
- Modifikátory
- Způsoby zobrazení
- Práce s mesh objekty
- Mesh objekty a editační mód
- Práce s mesh objekty v editačním módu
- Tažení (Extrude)
- Rozdělení (Subdivide)
- Magnetické pole (Proportional editing tool)
- Zaoblování (Bevel)
- Modelovací způsob sculpt
- Zakřivení (Warp tool)
- Hák (Hooks)
- Subsurf
- Multires
- Decimátor (Decimate)
- Rozřezávání (Knife)
- Využití šumu při modelování
- Modelování podle obrázku na pozadí
- Rotace profilu kolem osy (Spin, Spin Dup)
- Šroubovice (Screw)
- Modifikátor Array
- Lattice
- Modifikátor Mesh Deform
- Rip tool
- Váha vertexů
- Booleovské operace
- Práce s křivkami, plochami a texty
- Křivky (Curves)
- Plochy (Surfaces)
- Práce s texty
- Tažení a tvarování u křivek
- Deformace objektu podle křivky
- Meta objekty
- Materiálové nastavení
- Materiály
- Ramp shadery
- Halo efekty
- Node editor a materiály
- Textury
- Textury a materiál
- Tvorba textur
- Environment mapping
- Displacement mapping
- Vkládání 2D obrázku do 3D scény
- UV mapování
- Modifikátor UVProject
- Světla
- Typy světel
- Volumetrické světlo
- Umísťování světel do scény
- Práce s kamerou
- Okolí scény
- Mlha
- Hvězdy
- Ambient occlusion
- Rozšířené možnosti renderingu
- Rendrovací hladiny
- Kompozitní Node editor
- Zapékání textur
- Panoramatický rendering
- Rendering se zvýrazněnými hranami
- Ray tracing
- Radiosita
- Outliner
- Animace
- Vytvoření jednoduché animace
- Animace v IPO editoru
- Sledování objektu a pohyb objektu po křivce
- Animace deformací objektů
- Animace pohybů (character animation)
- Video sequence editor
- Částicové systémy a efekty
- Objekty jako částice
- Modifikátor Explode
- Statické částice
- Simulace látek
- Simulace pružných objektů
- Fluidní dynamika
- Ekekty Build a Wave
- Python skripty
- L-system skript
- Skript Gen3
- Rejstřík
- Kontakty na prodejny technické literatury