Situace v dnešní době je taková, že i nejpomalejší pevné domácí připojení, které nabízí většina poskytovatelů internetu, může být pro běžného člověka naprosto dostačující. Zaměřím se zde na poskytovatele internetu UPC (dnes Vodafon), kterým se zde budu zabývat. Kromě samotného internetu lze využívat i různých balíčků s TV či telefonem.
Běžným uživatelem zde míním někoho, kdo nestahuje často filmy, kradený software z internetu, nepaří (nehraje hry) přes internet a nevyužívá příliš cloudové služby (např. Dropbox), kdy máte data umístěná přímo na internetu místo na svém disku. Takový člověk přijde domů z práce, koukne na nějaký ten web, poslechne si nějakou hudbu z Youtube či jiného serveru, podívá se na televizní noviny uložené na internetu a jde spát. IT maniaci a klasičtí „stahovači“ budou mít na rychlost připojení samozřejmě jiný názor a jiné požadavky.
Zkoukněte síťovou kartu
Poskytovatelé internetu chtějí vydělat, a tak se snaží za každou cenu nabízet dražší a rychlejší připojení. Jsou také hnáni dopředu rostoucí konkurencí. Následně se pak snaží přesvědčit zákazníky, že potřebují rychlejší připojení za jejich úžasné ceny a super akce. Pravdou je, že bohatě stačí klidně připojení řádově pomalejší a levnější.
U některých uživatelů může být dokonce už limitem rychlosti jejich síťová karta v PC, kterou mohou mít ještě o rychlosti 100 Mbit/s. Pak se snadno může stát, že platí drahé připojení, které ani nevyužijí. Síťovka jim prostě víc štávy do PC nepustí :). Síťová karta může být typu Fast Ethernet, který podporuje přenosovou rychlost 100 Mbit/s či novější s Gigabitovým Ethernetem o rychlosti 1000 Mbit/s. Ty úplně nejstarší jely na Ethernetu o rychlosti pouze 10 Mbit/s.
Rychlost internetu lze zjistit jednoduchým testem: Měření rychlosti připojení k internetu. Počítejte s tím, že naměřené údaje budou nižší, než je maximální rychlost, kterou platíte (rychlost není garantovaná). Ale naměřené údaje by neměly být úplně řádově jinak.
Nejlevnější tarify 2020 UPC (Vodafone)
Pokud se chcete kouknout na kompletní nabídku tarifů, je třeba se podívat do ceníku, které najdeme v dokumentech. Ne všechny tarify jsou propagovány přímo v nabídce na webu a může se vám podařit se s UPC (Vodafonem) domluvit na lepším a levnějším tarifu. Nyní má UPC (Vodafone) nabídku více sjednocenu a na webu propaguje shodné či skoro shodné tarify, jaké jsou i v cenících.
V zásadě jsou tarify rozděleny pro firmy a domácnosti. Pro domácnosti je pro rok 2020 nejlevnější tarif UPC Internet 50 Mb/s za 359 Kč (celková cena 429 Kč včetně pronájmu modemu). U firem je obdobou internetový tarif Fiber Business 150/30 Mb/s v ceně 744 Kč včetně DPH. V ceníku najdeme ještě Fiber Business 20 za 604,00 Kč včetně DPH.
UPC je již převzatý Vodafonem. Nicméně Vodafone si zatím ponechalo web pod značkou UPC: upc.cz. Nicméně na stránce Vodafonu: vodafone.cz ještě tarif Internet na doma 20 Mb/s za 399 Kč měsíčně. Ceník Vodafonu se také liší.
Pokud platíte za rychlejší připojení a chtěli byste přejít na levnější a pomalejší připojení, může Vás tato změna stát jednorázově „Snižovací poplatek při snížení internetové služby“ ve výši 490 Kč. Tyto peníze se však rychle vrátí. Rozhodně stojí za to UPC o snížení rychlosti požádat, pokud by Vám pomalejší internet stačil. Ale chce si to spočítat, protože stejně Vám pak UPC obvykle tarif zhruba do roka změní. Minimálně mění ceník jednou ročně a spolu s ním i tarify. Některé nechá, některé zvedne a draží, a Vám pak dá na výběr přistoupit na nové podmínky, či od smlouvy odstoupit. Můžete však v takové situaci s UPC zkusit vyjednávat… Existuje přeci také konkurence.
Pozor na změny smluvních podmínek
U UPC musí být člověk hodně ve střehu. UPC se stále snaží měnit služby poskytované klientům. Nabízet jim různé balíčky, zvyšovat rychlost apod. Pokud včas nezareagujete, můžete se pak divit kolik a za co platíte!
Dle mých zkušeností je UPC schopno třeba i 4× do roka Vám pod rukama změnit tarif či částku na vyúčtování. V roce 2012 se mi to stalo. Pěkně mne to rozčílilo, když jsem si prošla faktury. Úplně mne rozžhavili do ruda, když mi sami od sebe přihodili do mého tarifu na internet i balíček s televizí, kterou jsem si neobjednala a navíc ji má náš barák poskytovanou automaticky v rámci pronájmu prostor UPC. Na tento balíček se vztahovala akce za 1/2 cenu, takže účtovaná částka na vyúčtování byla prakticky stejná, aby se to nepoznalo. Jakžtakž včas jsem si toho všimla a podala reklamaci. Kdybych ji tehdy nepodala, tak bych asi za pár měsíců platila najednou dvojnásobnou cenu po skončení skvělé akce. A když jsem jim volala, tak mi ještě začali tvrdit, jak je to pro mne výhodné…
Elektronické vyúčtování = změny smlouvy emailem
Navíc pokud máte nastaveno elektronické vyúčtování, tak můžou emailovou korespondencí Vás informovat o změnách. Protože od UPC chodily i reklamní emaily, může se snadno stát, že takovýto dopis přehlédnete a smažete ho jako spam. Teď už se zdá, že od Vodafone chodí jen vyúčtování či jiná důležitá infa. Já si tedy informaci o změně smlouvy vůbec nevšimla a obávám se, že dopis vypadal jako reklamní, nebo mi vůbec nedošel. Bohužel Vás UPC (Vodafone) může emailem informovat o změnách smlouvy, případně informuje na webu.
Vše má bohužel UPC (Vodafone) ošetřeno ve smluvních podmínkách
Vše je upraveno ve všeobecných podmínkách. Podle smlouvy máte možnost se do měsíce ozvat, jinak se bere, že s novými podmínkami souhlasíte. Ale může nastat situace, kdy na to můžete mít jenom 15 dnů, protože to musíte ohlásit 15 dnů před plánovanou změnou. Takže z měsíce najednou může zbýt, dle mého názoru, prakticky pouze půlka měsíce.
„2.5 Za jakých podmínek může Smlouvu změnit Vodafone
2.5.1 Vodafone může změnit podmínky Smlouvy v celém rozsahu, tzn. i jakoukoli její součást. Změna se může týkat zejména poskytované Služby (ceny, parametrů, podmínek poskytování, zahájení poskytování, ukončení nebo nahrazení jinou Službou aj.), práv a povinností (vašich i Vodafonu – jejich rozsahu, vyúčtování ceny, poplatků a způsobů plateb, reklamací, podmínek zpracování údajů, doručování, odpovědnosti za škodu a újmu aj.), i jiných smluvních ujednání (doby trvání Smlouvy, podmínek a způsobu jejího ukončení aj.) apod. Důvodem pro změnu podmínek Smlouvy ze strany Vodafonu může být inflace, zavedení nových Služeb, změny podmínek na trhu elektronických komunikací, zkvalitňování sítě či vývoje nových technologií, či změna jiných technických, provozních, obchodních nebo organizačních podmínek na straně Vodafonu.
2.5.2 Pokud Vodafone změní podmínky Smlouvy, dozvíte se o tom minimálně 1 měsíc předem, a to na našich internetových stránkách www.upc.cz a www.vodafone.cz a v každé naší provozovně.
2.5.3 Pokud Vodafone změní náležitosti Smlouvy, u kterých to vyžaduje zákon, oznámíme vám to minimálně 1 měsíc předem stejnou formou, jakou jste zvolili pro zasílání vyúčtování. Pokud byste stakovou změnou nesouhlasili, máte možnost ukončit Smlouvu ke dni, kdy se mají podmínky Smlouvy změnit. O tom, že s novými podmínkami Smlouvy nesouhlasíte, nás ale prosím písemně informujte alespoň 15 dnů před plánovanou změnou, abychom stihli tento požadavek technicky zpracovat a Smlouvu ukončit. Právo ukončit Smlouvu z tohoto důvodu však nemáte, dojde-li ke změně podmínek Smlouvy na základě změny právní úpravy nebo v případě změny uložené Českým telekomunikačním úřadem.“
A ve smlouvě mají, že v případě elektronického vyúčtování Vás o nových podmínkách mohou informovat také elektronicky. Najednou pak zjistíte, že máte nějaký výhodný balíček, na který vás automaticky převedli, že pak platíte najednou víc apod. Nebo platíte skoro stejně, ale už vás sami převedli na nějakou akci, která je teď levnější, ale ta akce časem skončí, že jo. A kolik pak budete platit po skončení akce?
6. Reklamační řád
„6.1 Nejste spokojeni s vyúčtovanou cenou
Pokud nesouhlasíte s výší vyúčtované ceny za Služby, máte možnost vyúčtování reklamovat v našem klientském centru. Vyúčtování můžete reklamovat do 2 měsíců od jeho doručení, potom vám právo reklamovat podle zákona zanikne.“
6.2 Odkladný účinek
Pokud vyúčtování reklamujete včas, nemá taková reklamace podle zákona odkladný účinek na splatnost vyúčtování a je potřeba, abyste vyúčtování
zaplatili. Na vaši žádost však může Český telekomunikační úřad o odkladném účinku reklamace rozhodnout.
6.3 Nejste spokojeni s poskytnutou Službou
Pokud nesouhlasíte s kvalitou poskytnuté Služby, máte možnost Službu reklamovat v našem klientském centru. Službu můžete reklamovat do 2 měsíců od jejího vadného poskytnutí, potom vám právo reklamovat podle zákona zanikne.“
A než to zjistíte, tak může být pozdě. Takže doporučuji sledovat vyúčtování, tarif a částku, kterou vyúčtovávají.
Proč tolik změn?
Na druhou stranu se nelze divit, že podmínky se mění, protože svět internetu jde rychle kupředu. Ale stejně bleskovým tempem se Vám může změnit odliv peněz z účtu. Takže hlídat a hlídat a případně hned volat, psát, že nesouhlasíte. Sledovat i ceníkovou nabídku a případně ji využít. Proč platit za něco, co nevyužijete.
Situace, kdy se nedodržují původní písemně či elektronicky uzavřené smlouvy a smlouva se mění elektronicky doslova pod rukama prakticky bez vašeho vědomí, je opravdu skvělá :(. Takže je třeba být jak ostříž.
UPC (Vodafone) internet mi běží celkem dobře
Na druhou stranu internet od UPC běží spolehlivě a oproti nabídkám jiných firem je dle mého názoru pořád špičkou v připojení pokud jde o ceny i rychlost. Je také neomezený co se týče objemu přenesených dat. V tomto směru jsem spokojená. Dříve bývaly výpadky, nyní jsou za poslední roky opravdu ojedinělé, prakticky nulové. Někdy mi však internet jede pomalu, i když by měl jet rychle, až se videa sekají. To mne pak štve. Nyní si termíny smlouvy více hlídám a mám aktuálně od Vodafone slevu, takže zatím celkem už spokojenost.
Srovnání s jinými poskytovateli
- Internet porovnání tarifů | UPC.cz,
- Spolehlivý internet pro podnikatele a živnostníky | UPC Business,
- O2 Internet na doma,
- Internet na doma: Pevný, bezdrátový i přenosný – T-Mobile.cz,
- Praha 8 – Kobylisy internet: Sys-Data.com (16 Mb/s za 299 Kč), pe3ny (50 / 50 Mb/s za 300 Kč),
- WiFi \ Katalog poskytovatelů internetu v ČR – internetprovsechny.cz.
Poznámka: Žádné informace uveřejněné zde nejsou míněny jako právní, účetní, daňové nebo investiční poradenství a nelze je za takové považovat. Uvádím zde pouze své názory a odkazy na informační zdroje.