Jak si založit e-shop

Datum vydání: 18. 5. 2020

Svůj vlastní eshop lze provozovat několika způsoby. Můžete si nainstalovat plugin do redakčního systému, využít pronájmu již hotového řešení, nechat si naprogramovat vlastní e-shop přímo na míru, nainstalovat již hotový eshop. Některé e-shopy nabízí import a export dat z účetních systémů, jiné nikoli. Ačkoli řešení mít e-shop zdarma může být lákavá, nemusí se ve finále vyplatit. Spíše placené služby garantují určitou kvalitu a dlouhodobost řešení.

Oblíbené e-shopy

  • Shoptet (PageRank 4/10) v cenách od 340 Kč/měsíc. Data lze importovat či exportovat přes XML nebo excelovou tabulku. Eshop využívá Balíkobot pro tisk štítků na balíky. Jejich průvodce úspěšného eshopaře vám poradí, jak zřídit a provozovat eshop.

E-shopy napojené na účetní ekonomické systémy

  • Eshop-rychle (PageRank 4/10) v cenách od 390 Kč/měsíc, recenze na BlahaSoft, napojení na účetnictví Pohoda či Money S3.
  • Webareal (PageRank 4/10) v cenách od 180 Kč/měsíc. Objednávky a produkty lze propojit s účetním systémem Pohoda. Pro export je použit formát XML a CSV.
  • FastCentrik (PageRank 3/10) v cenách od 690 Kč/měsíc, recenze na BlahaSoft, e-shop lze provázat s účetním systémem Pohoda či Money S3.
  • E-shop oXyShop.cz (PageRank 3/10) v cenách od 990 Kč/měsíc (drahé, ale profesionální řešení napojené na firemní informační systémy), e-shop lze propojit s ekonomickým systémem (Stormware Pohoda, Money S3, Money S4, Abra Gen, Lekis, Altus Vario, Abra Flexibee), lze vybrat různé způsoby plateb i dopravy. Firma nabízí i eshop na míru. Součástí stránek je nápověda.
  • Pro expedici zásilek lze využít napojení Pohody či FlexiBee na Balíkobot, který umí sledovat zásilky a tisknout štítky na balíky.

Opensource e-shopy

Pár eshopů (např. PrestaShop, VirtueMart pro Joomla 3, Ubercart pro Drupal 7, OpenCart, Magento, Zen Cart a další) jsou zdarma k dispozici jako opensource aplikace. Lze je nahrát na FTP serveru a zprovoznit. Výhodou je, že máte k dispozici zdrojový kód. Opensource aplikace bývá dle licence zcela zdarma (minimálně pro nekomerční použití, pro komerční použití je nutno ověřit). Kód aplikace lze dle potřeb editovat. Toto řešení je vhodné převážně pro programátory, kteří jsou schopni si aplikaci nainstalovat na hosting a spravovat si ji sami.

Rozšíření redakčních systémů pro tvorbu webu o eshop

Jsou systémy, které vám umožní snadno vytvořit stránky buď zdarma nebo v rozšířené variantě za určitý poplatek. Stránky můžete obvykle provozovat na své doméně. Web ale většinou běží na serveru poskytovatele těchto služeb. V rámci nabídky systému může zákazník využít rozšíření pro eshop, který daný poskytovatel systému nabízí.

  • Balíček služeb pro stránky v systému Webnode v cenách od 249 Kč/měsíc viz ceník.
  • Placená varianta stránek v rámci systému eStranky včetně eshopu v cenách od 169 Kč/měsíc.

Výhodu spatřuji v tom, že o takovýto eshop se bude poskytovatel pravděpodobně dlouhodobě starat, protože ho sám vyvíjí a nabízí jako součást svého komerčního řešení.

E-commerce pluginy do redakčních systémů

Provozujete-li stránky v nějakém rozšířeném redakčním systému, obvykle lze do něj doinstalovat tzv. pluginy, které rozšíří jeho funkčnost o správu e-shopu.

  • Pluginy pro redakční systém Wordpress (např. WooCommerce, PrestaShop).
  • Pluginy pro redakční systém Joomla.

Pluginy jsou buď zdarma, nebo za poplatek. Bohužel se někdy stává, že tvůrce pluginu se o plugin přestane starat a vy můžete mít tak v budoucnu problémy s jeho funkčností. To je bohužel cena za řešení zdarma. Proto je třeba výběru pluginu věnovat zvýšenou pozornost. Je třeba tedy vybrat používaný plugin, který je průběžně aktualizován.

Závěr

Sama osobně mám radši vlastnoručně naprogramované aplikace, i když fungují třeba jednodušeji, ale ne každý je programátor, nebo si může dovolit platit programátory pro naprogramování vlastního řešení – bývá to nejdražší varianta ze všech, u eshopu v řádech spíše statisíců korun. Měsíční pronájem již naprogramovaného odladěného řešení bývá obvykle nejlepším řešením pro založení e-shopu pro většinu malých firem.

Další články