Vložení textu
Text do Blenderu 2.62 vložíme jednoduše příkazem Add/Text.
Režimy textu
Text má dva režimy – editační mód a objektový mód. Přepínáme se mezi nimi klávesou TAB. V editačním módu lze psát text, v objektovém módu manipulujete s textem jako celkem. V editačním módu si text přepíšete na svůj vlastní text.
Transformace textu
Text je třeba vhodně umístit vůči kameře, případně kameru umístit vhodně vůči textu. Můžete využít rotaci písmenem R Rotation, zvětšení/zmenšení písmeno S Scale. Tyto volby najdete také v menu Object/Transform. Jakákoli transformace se děje v rovině kolmé na Váš pohled na objekt. Základní pohledy lze jednoduše přepínat klávesami 1, 3, 7 na numerické klávesnici. Pohled kamery zapnete klávesou 0.
Manipulaci s textem zde popisovat příliš nebudu, případně se podívejte na odkazy na videa umístěné na konci článku. Zde se zaměřím hlavně na nastavení fontu a jeho prostorových vlastností.
Velikost textu
Velikost písma upravíte buď pomocí transformace objektu Scale, nebo pomocí nastavení velikosti fontu v záložce F – object data v okně Properties.
Properties/F – object data
Geometry
Zde najdete nastavení fontu. Pro vyvolání 3D modelu fontu (hloubky objektu) stačí nastavit vlastnost Geometry/Modification/Extrude. Pokud chcete nastavit sražené hrany, tak nastavíme vlastnost Geometry/Bevel/Depth. Pokud chcete mít hrany ještě zakulacené a nikoli ostré, tak se nastaví úroveň vyhlazení hran vlastností Geometry/Bevel/Resolution.
Font
Blender standardně pracuje pouze s interním fontem Bfont, který neumí správně české znaky. Do Blendru lze další fonty přidat. Stačí kliknout na ikonku se soubory v nastavení Font a vybrat cestu k fontům např. C:\Windows\Fonts\times.ttf. Vyberete tak např. Times New Roman. Ale i přes správný výběr fontu Blender bohužel neumí správně psát veškerou diakritiku. Neporadí si s testovací větou „Příliš žluťoučký kůň úpěl ďábelské ódy“.
Nepomáhá ani načtení textu ze souboru Text/Paste File (to Blender zvoře úplně), ani vložení ASCII hodnoty znaku. Lze pouze vložit konkrétní speciální znaky Text/Special Charakters…
Nicméně zpět k tématu. Uvádím zde nastavení fontu, které jsem použila pro svůj paragraf. Podstatné je nastavení Bevel a Extrude.
Properties/Object
Zde na obrázku je vidět pouze výsledné nastavení pozice Transform/Location, rotace Transform/Rotation a zvětšení Transform/Scale.
Properties/Material
Aby text získal nějakou barvu, je třeba mu přiřadit konkrétní materiál a nastavit barvičku.
Properties/Render
Následně obrázek vyrendrujeme klávesou F12 a uložíme. Nastavení rendrování je v okně Properties/Render.
Další zdroje
Dokumentace
- Dokumentace a tutoriály – blender.org
Videotutoriály pro Blender 2.6
- Blender 2.6 Tutorial 10 - 3D Text – YouTube (tutoriál včetně výběru jiného fontu)
- Desktop Wallpaper - Blender 2.6 3D Text – YouTube
- Blender 2.6 Topic Text Shaped by Curve – YouTube (text umístěn na křivku)
Návody a videotutoriály pro Blender 2.4
- Blender Tut 6: 3D text – YouTube
- Blender 3D Text Tutorial – YouTube
- Blender a texty – root.cz