SEO - Search engine optimization

Datum vydání: 24. 11. 2019

Tento článek je psán spíš pro úplné začátečníky, kteří o SEO neví skoro vůbec nic a potřebují dostat svůj web na web. SEO je zkratka pro Search engine optimization, tedy optimalizace webu pro vyhledávání. S touto optimalizací, kterou se pak zabývají většinou weboví odborníci, souvisí první věc a to problém, jak dostat nově vzniklou webovou stránku vůbec na web a do vyhledávačů a jak získat její co nejlepší pozici ve výsledcích vyhledávání. První pozice ve výsledcích vyhledávání by chtěli všichni, ale jak asi sami tušíte, to není možné…

Budování zpětných odkazů

Pokud chcete, aby vaše stránky na internetu někdo našel a nechcete ručně všem rozdávat vizitky s vaší www adresou, tak je vhodné stránky zaregistrovat do pár vyhledávačů či katalogů, dát pár odkazů na Facebook, nenápadně umístit pár odkazů do diskuzí na netu apod. Nesmíte to s „umělým“ navyšováním odkazů přehnat, jinak se to může obrátit proti vám. Vyhledávače mají algoritmy, kterými se snaží umělé navyšování odkazů odhalovat a sankcionovat je. Jde tady spíš o to, aby na váš web vůbec vedla nějaká cesta z internetu.

Katalogy – má to dnes ještě smysl?

Přidávání do katalogů stránek v dnešní době postrádá příliš smysl, ale pokud se rozhodnete pro tuto možnost, tak využijte pouze těch nejvýznamnějších. Dnes již katalogy nemají takovou váhu, spíš získávají od vás informace. Ze začátku se ale může pár linků na vaše stránky hodit, obzvláště pokud nemáte jiný svůj web, ze kterého se můžete na nové stránky odkazovat, a tím ho přímo a rychle podpořit. Všeho ale s mírou, odkazy z katalogů či diskuzí mohou být také ze strany fulltextových vyhledávačů v dnešní době penalizovány menším ohodnocením stránky. Důležitost a významnost katalogu či vaší stránky můžete poznat podle tzv. PageRanku. Čím vyšší PageRank katalogu či vaší stránky máte, tím lépe. Nezapomeňte si údaje, které do katalogů budete zadávat, někam poznamenat, ať později nemáte problémy s případnou editací záznamů. Nejdůležitější je si poznamenat přístupové jméno, heslo a emailovou adresu.

Provažte vaše weby

Nejlepší je, když pro rozjezd nového webu máte k dispozici nějaký svůj jiný vlastní web, ze kterého se můžete na ten nový vhodným způsobem odkazovat. Vyhledávače pak nový web rychle sami najdou a zaindexují. Pozor na přílišné přidávání webů do patiček, tato technika také není příliš vhodná. Nejlepší cestou je vytvořit odkaz v nějakém souvislém textu. Říká se tomu linkbuilding. Jakmile se už web trochu rozjede, mělo by se stát přidávání zpětných odkazů záležitostí cizích lidí, kteří se sami rádi na vaši stránku budou odkazovat, pokud tam bude kvalitní obsah stránek. Proto záleží hlavně na kvalitním obsahu, který motivuje ostatní lidi na internetu k tomu, aby se na váš web odkazovali sami ze svých stránek. Proto jakmile již o vás Google ví, je dalším hlavním krokem budování kvalitního obsahu vašeho webu a péče o odkazy a o udržení si čtenáře na webu. Proto také není vhodné pro vaši stránku, když z vašeho webu vede příliš odkazů pryč. Analytické nástroje Googlu dokáží sledovat dobu strávenou na stránce. Je vhodné udržet čtenáře na webu co nejdéle a odkazovat se hlavně interně v rámci vlastního webu na své vlastní stránky. Na druhou stranu dalšími odkazy dáváte čtenáři určitou přidanou čtenářskou hodnotu, takže to neznamená, že každý odkaz pryč z vašeho webu je špatný, jen se to nesmí přehnat a je třeba se pak starat o to, aby odkazy nezestárly a byly pořád funkční, což dá práci v pravidelné údržbě webu. Proto s odkazy „pryč“ opatrně.

Proč zvyšovat počet odkazů na web?

Čím více odkazů na internetu bude směřovat na vaše stránky, tím lepší bude ohodnocení vašich stránek (Pagerank) ve fulltextových a jiných vyhledávačích. Fulltextové vyhledávače jako Google či Seznam.cz hrají primární roli v tom, aby vás ostatní uživatelé internetu našli. Pokud totiž máte svůj odkaz umístěn na nějakém významnějším webu, tak se vám zvýší PageRank či S-rank vaší stránky. Chová se to trochu jako kdyby jste podědili kus PageRanku stránky, která odkazuje na vaši stránku. Když naopak vaše stránka odkazuje na jiné stránky, Pagerank vaší stránky se může rozmělnit (snížit). Čím více odkazů bude směřovat na vaše stránky, tím toto hodnotící číslo (Pagerank) bude vyšší. Fulltextové vyhledávače pak při zobrazení výsledků vyhledávání upřednostňují právě stránky s vysokým hodnotícím číslem. Toto není jediné kritérium hodnocení stránky v pozici vyhledávače, ale je dosti zásadní. Katalog Seznam.cz i Google řadí odkazy v katalogu podle kvality. Hodnocení kvality vychází z interních algoritmů vyhledávačů, u Seznamu je to právě S-rank stránek. Čím vyšší, tím lepší. Google kdysi zveřejňoval Google PageRank, ale ten už není veřejně dostupný.

Fulltextové vyhledávače (např. Google a Seznam.cz)

Pokud už existují na internetu nějaké odkazy na vaše stránky, tak si vás většinou fulltextové vyhledávače najdou samy. Automaticky si vaše stránky přidají do svých databází. Používají totiž roboty (programy), kteří prochází web a automaticky aktualizují databázi stránek a jejich obsah ve vyhledávačích. Mnohdy i tyto fulltextové vyhledávače umožnují i přímé přidání vaší stránky do vyhledávání.

Vyhledávač Google je ochoten přidat (resp. zobrazit) stránku ve vyhledávání až tehdy, když má stránka už určitou minimální hodnotu PageRank. Pokud tedy vyloženě nespěcháte, tak nejprve zaregistrujte své stránky v českých katalozích. Chvíli vydržte, než stránky získají lepší PageRank. Skutečný PageRank stránky Google již nesděluje, jeho přibližnou hodnotu můžete zjistit z nástrojů na internetu. S-ranku seznamu by měl být vidět z doinstalované Seznam lištičky. Seznam.cz sám dobře radí, jak zvýšit S-rank pomocí vhodné optimalizace webu.

Základem je kvalitní obsah webu

Jakmile o vás Google ví, je třeba se starat hlavně o kvalitní a zajímavý obsah, který udrží čtenáře. To by ostatně mělo být základem všeho. Samotný PageRank už jen vychází z teorie, že na kvalitní stránky se odkazuje hodně cizích stránek, kdežto na nekvalitní či nezajímavé stránky se nikdo odkazovat nechce. Podle toho se pak hodnotí kvalita stránek. Pište tedy kvalitní obsah a lidé se pak budou rádi na vaše stránky odkazovat a nepřímo vám tak pomohou vybudovat si dobrou pozici ve vyhledávačích a celkově na internetu.

SEO finty

Finám SEO osobně příliš nevěřím. Klíčem je kvalitní obsah, který pokud možno jinde nejde sehnat. Čím větší konkurence např. v daném oboru je, tak tím hůře se vám bude něco na internetu propagovat. Fungují zde zákony trhu. Když budete podléhat nějakým super SEO fintám, tak Google stejně za chvíli změní algoritmy a tyto finty přestanou fungovat.

Optimalizace pro mobily i PC

Je třeba sledovat trendy. V dnešní době stoupá význam mobilů a weby a jejich design se přizpůsobuje mobilní platformě. Prostě se musíte přizpůsobovat svým zákazníkům, aby se jim web dobře četl. I to, zda je web či není optimalizovaný pro mobily či nikoli bývá důležitým kritériem hodnocení vyhledávačů.

Validní a správně strukturované HTML

Weby se píší v jazyce HTML. Z hlediska programování a tvorby obsahu webu je důležité dodržovat základní strukturu HTML, tak jak byla vytvořena a navrhnuta. Např. hlavní nadpisy je třeba označovat jako <h1>. Základem je také mít web validní a funkční web, tj. bez chyb v jazyce HTML. Je dobré se snažit udržovat funkční odkazy, přesměrovávat na nové stránky, pokud jste změnili strukturu psaní URL odkazu, aby původní odkazy zůstávaly co nejdéle ještě funkční. Vyvarujte se dlouhodobějšího výpadku webu, zásadním způsobem by to ovlivnilo váš PageRank. Ztracená pozice se pak těžko získává zpátky.

Google Analytics

Asi bych zde neměla zapomenout ještě na základní analytický nástroj od společnosti Google, a to Google Analytics. Umožní vám sledovat statistiku návštěvnosti webu a radí co udělat, aby návštěvnost webu byla lepší. Bohužel čím dál víc skáčeme tak, jak Google píská, takže je dobré se řídit jeho radami a sledovat, co Google považuje za důležité.

Závěr

PageRank vyhledávače je něco jako důvěra, těžko a dlouho ji budujete, ale velice lehce ji můžete ztratit. Někdy nevíte ani jak a proč, prostě Google změní svůj algoritmus a vše je najednou jinak…

Další informace

Další články