Blender - naučte se 3D grafiku

Kategorie: Software » Grafika » Blender - naučte se 3D grafiku

Datum vydání: 28. 02. 2011, aktualizováno 22. 07. 2017

Ke knize jsou k dispozici soubory ke knize!

Blender - naučte se 3D grafiku

Blender je program pro tvorbu 3D grafiky a je zcela zdarma. Blender je ideální pro ty, kteří by rádi začali s 3D grafikou, ale nemají k dispozici drahé komerční programy typu 3DS Max.

Základní informace k Blenderu najdete v knize Blender - naučte se 3D grafiku a dále v tutoriálech na blender3d.cz, některých videí na blender.org. Můžete se naučit základní tvorbu 3D objektů. Ovládání Blenderu je pro uživatele Windows trochu nestandardní. Blender je zdarma ke stažení na blender.org. Je k dispozici i verze pro Windows.

Pokorný Pavel: Blender - naučte se 3D grafiku:

  1. Historický vývoj Blenderu
  2. Co lze v Blenderu provádět
  3. Instalace Blenderu
  4. Popis prostředí a základní ovládání Blenderu
  5. Vyrendrování scény a výstupní nastavení
  6. Objekty ve scéně a základní práce s nimi
  7. Práce s mesh objekty
  8. Práce s křivkami, plochami a texty
  9. Meta objekty
  10. Materiálové nastavení
  11. Textury
  12. Světla
  13. Práce s kamerou
  14. Okolí scény
  15. Rozšířené možnosti renderingu
  16. Outliner
  17. Animace
  18. Částicové systémy a efekty
  19. Python skripty
  20. Rejstřík

Obsah

  1. Historický vývoj Blenderu
    • Verze 2.30 (říjen 2003)
    • Verze 2.35 (listopad 2004)
    • Verze 2.40 (prosinec 2005)
    • Verze 2.41 (leden 2006)
    • Verze 2.42 (květen 2006)
    • Verze 2.43 (únor 2007)
    • Verze 2.44 (květen 2007)
    • Verze 2.45 (listopad 2007)
    • Verze 2.46 (květen 2008)
    • Verze 2.47 (srpen 2008)
  2. Co lze v Blenderu provádět
    • Rozraní
    • Modelování
    • Animace
    • Stínování a Rendering
    • Realtime 3D/tvorba her
    • Soubory
  3. Instalace Blenderu
    • Windows
    • Linux
  4. Popis prostředí a základní ovládání Blenderu
    • Typy oken
    • Uživatelské nastavení
    • Práce se soubory
    • Nastavení vlastního prostředí
    • Základní práce s oknem 3D View
    • Obrazovky a scény
    • Hladiny
    • Okno Button Window
  5. Vyrendrování scény a výstupní nastavení
    • Nastavení renderingu a renderování
    • Tipy pro rendering
  6. Objekty ve scéně a základní práce s nimi
    • Objektový a editační mód
    • Základní editační příkazy
    • Příkazy transformací
    • Manipulátory
    • Práce se středovým bodem a zarovnávání
    • Uchycení objektů
    • Skupiny objektů
    • Rodičovská vazba - seskupení objektů
    • Modifikátory
    • Způsoby zobrazení
  7. Práce s mesh objekty
    • Mesh objekty a editační mód
    • Práce s mesh objekty v editačním módu
    • Tažení (Extrude)
    • Rozdělení (Subdivide)
    • Magnetické pole (Proportional editing tool)
    • Zaoblování (Bevel)
    • Modelovací způsob sculpt
    • Zakřivení (Warp tool)
    • Hák (Hooks)
    • Subsurf
    • Multires
    • Decimátor (Decimate)
    • Rozřezávání (Knife)
    • Využití šumu při modelování
    • Modelování podle obrázku na pozadí
    • Rotace profilu kolem osy (Spin, Spin Dup)
    • Šroubovice (Screw)
    • Modifikátor Array
    • Lattice
    • Modifikátor Mesh Deform
    • Rip tool
    • Váha vertexů
    • Booleovské operace
  8. Práce s křivkami, plochami a texty
    • Křivky (Curves)
    • Plochy (Surfaces)
    • Práce s texty
    • Tažení a tvarování u křivek
    • Deformace objektu podle křivky
  9. Meta objekty
  10. Materiálové nastavení
    • Materiály
    • Ramp shadery
    • Halo efekty
    • Node editor a materiály
  11. Textury
    • Textury a materiál
    • Tvorba textur
    • Environment mapping
    • Displacement mapping
    • Vkládání 2D obrázku do 3D scény
    • UV mapování
    • Modifikátor UVProject
  12. Světla
    • Typy světel
    • Volumetrické světlo
    • Umísťování světel do scény
  13. Práce s kamerou
  14. Okolí scény
    • Mlha
    • Hvězdy
    • Ambient occlusion
  15. Rozšířené možnosti renderingu
    • Rendrovací hladiny
    • Kompozitní Node editor
    • Zapékání textur
    • Panoramatický rendering
    • Rendering se zvýrazněnými hranami
    • Ray tracing
    • Radiosita
  16. Outliner
  17. Animace
    • Vytvoření jednoduché animace
    • Animace v IPO editoru
    • Sledování objektu a pohyb objektu po křivce
    • Animace deformací objektů
    • Animace pohybů (character animation)
    • Video sequence editor
  18. Částicové systémy a efekty
    • Objekty jako částice
    • Modifikátor Explode
    • Statické částice
    • Simulace látek
    • Simulace pružných objektů
    • Fluidní dynamika
    • Ekekty Build a Wave
  19. Python skripty
    • L-system skript
    • Skript Gen3
  20. Rejstřík
    • Kontakty na prodejny technické literatury